Angèle Bakker:

Mobiel: 06-38 51 50 33

E-mail: angele@nooitmeeropdieet.nl

 

twitter, angele bakker

Of via: Linked-in - Weblog - Facebook

 

 

Wie is Angèle?

Opleiding en cursussen:

  • HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening
  • HBO Lerarenopleiding Omgangskunde; inclusief certificaat Trainer Sociale en
    communicatieve vaardigheden
  • NLP Practitioners opleiding
  • Cursus 'Diagnostiek en behandeling van eetstoornissen'
  • Cursus 'Lichaamsbeleving en psychomotorische therapie bij patiënten met eetstoornissen' en '
  • Cursus 'Behandelstrategieën bij kinderen met overgewicht'
  • Scholingsdag 'Overgewichtige zaken'
  • Studiemiddag 'De inwendige mens'
  • Voedings- en gezondheidscongres
  • Workshop 'Gedragsverandering met Transactionele analyse'
  • Cursus Intuïtie en energie
  • Cursus Innerlijke Kracht
  • Cursus Mindfulness
  • Congres Kinderobesitas 2012
  • Cursus Gewichtsconsulent - BGN
  • Cursus 'Wat beweegt de cliënt?"

Ervaring:

  • Lekker in je lijf coach
  • Spreker / trainer (oa. gastspreker bij Traject Zicht op Voeding, workshops gegeven bij o.a. Ministerie van OCW, Belastingdienst, IBM, Woningbouwvereniging Eigen Haard)
  • NLP practioner
  • Opvoedkundige
  • Online coach deskundige (hoe begeleid je deelnemers online)

 

Mijn verhaal

Het idee om trainingen op het gebied van voeding te geven komt voort uit mijn eigen ervaringen. Van jongs af aan was ik wat dikker dan anderen. Niet dat ik echt overgewicht had, ik had er wel last van. Op mijn 15e ging ik voor het eerst op mijn gewicht letten en wilde toen niet meer snoepen, maar gezond eten. Ik viel af, maar kwam net zo snel weer aan.
Dit ging door tot mijn 28e; steeds weer een dieet proberen en afvallen en weer aankomen. Verschillende maaltijdvervangers probeerde ik, ze waren heel vies en werkten niet. Pillen die de eetlust remmen, namen mijn zin in lekkers niet weg.

Uiteindelijk realiseerde ik me dat diëten geen oplossing boden en dat ik andere manieren moest zoeken om op gewenst gewicht te blijven. Nog steeds wilde ik afvallen, maar dat diëten niet werkten, was me inmiddels pijnlijk duidelijk geworden.
Ik begon met het lezen van verschillende boeken. Het boek van Oprah Winfrey sprak me wel aan, maar uiteindelijk gaat dit vooral om wilskracht en naar mijn idee was dat het probleem niet. Daarnaast heeft Oprah veel mogelijkheden om een trainer, coach en kok in te huren om haar dieet vol te houden.
Vervolgens vond ik een boek' Je eet wat je bent' van Marc David. Het boek sprak me meer aan. Dit was het eerste boek op weg naar een andere manier van eten. Andere boeken die zeer waardevol voor het opzetten van mijn training zijn geweest, zijn de boeken van Roy Martina, Susie Orbach en Lola Verkuil.
Drie jaar geleden heb ik besloten nooit meer op dieet te gaan en sindsdien ben ik 10 kilo lichter dan ik ooit was. Ook hoef ik geen moeite meer te doen om op dit gewicht te blijven. Stiekem blijf ik de hoop houden dat er nog een keer 10 kilo af zal gaan, maar ik weet dat dit niet gaat gebeuren. Ik weet dat ik nu op het gewicht ben wat bij me past (1.68 en 72 kilo).

Drie jaar ben ik nu bezig met deze manier van leven. Het kost nog steeds moeite. Als ik weer eens nieuwe reclames zie over pillen waar je in korte tijd heel veel van afvalt, of vrienden zijn op dieet en afgevallen, dan denk ik 'dat wil ik ook'. Maar ik weet dat ik op de goede weg ben; ik ben niet meer de hele dag met eten bezig. Ik kan eten wàt ik wil, wannèèr ik wil. Vroeger had ik vaak periodes van weinig eten afgewisseld met veel eten. Wanneer ik eenmaal aan het eten was dan maakte het me ook niet meer uit dat ik op dieet was, dan at ik heel veel, want nu was ik toch al begonnen met zondigen.
Thuis had ik weinig lekkere dingen in huis en wanneer ik iets in huis had, dan kon ik er niet afblijven en was het in een dag op. Als ik bij anderen was dan vond ik dat ik wel mocht eten en wanneer ik thuis kwam voelde ik me rot omdat ik zoveel gegeten had.
Nu heb ik alle dingen in huis die ik lekker vind. Het heeft een tijd geduurd voordat ik alles durfde te kopen. De angst dat ik enorme eetbuiten zou krijgen en alles in één keer op zou eten was groot.
Dit gebeurde echter niet. In het begin at ik wel meer dan ik wilde en daarvan raakte ik soms in paniek. Uiteindelijk ontdekte ik dat ik op bepaalde momenten helemaal geen zin in snoep had, maar liever iets 'gezonds' at. Ik nam de tijd om naar mijn lichaam te luisteren en te bedenken waar ik zin in had. Tot mijn verbazing was dit dus niet altijd ongezond voedsel.
Voorheen had ik altijd mergpijpjes in huis en daar nam ik er elke dag eentje van (soms meer). Toen ik alles in huis had gehaald, bleek na een maand dat ik mijn pak met mergpijpen weg moest gooien, ze waren over de datum! Hierdoor realiseerde ik me dat ik dus ècht was gaan eten naar behoefte. Voorheen at ik wat er in huis was en bedacht ik niet waar ik behoefte aan had.

Nu kan ik beter nee zeggen tegen eten, omdat ik weet dat ik alles kan eten wat ik wil. Als ik ergens geen zin in heb dan neem ik het niet. Vroeger had ik een baantje achter de bar bij een voetbalclub, daar was eten in overvloed. Daar werkte ik op zondag en eigenlijk at ik altijd te veel en maandag ging ik op dieet. Op zondag ' mocht' ik van mezelf 'teveel' eten, dan moest ik dat op maandag goed maken. Een tijd geleden werkte ik weer een keer achter de bar en merkte dat ik geen zin had in die snoepjes en snacks. Voorheen had ik thuis dat lekkers niet, dus vond ik dat ik het daar wel mocht. 'Slecht' voedsel bestaat voor mij niet meer, dus bedenk ik vaker waar ik zin in hebt. Ook al is er veel eten in de buurt, ik kies waar ik op dat moment zin in heb.

Mijn overtuiging zegt dat dit de methode is om van eetproblemen af te komen. Het zal er voor iedereen iets anders uit zien. Belangrijk is om je eigen weg te vinden en bepalen wat goed voor jou is.
Ook ben ik ooit bij een diëtiste geweest. Zij adviseerde mij om geen fruit meer als ontbijt te nemen. Daarom ben ik een tijd brood gaan eten als ontbijt. Dit beviel niet. Nu eet ik weer elke ochtend fruit.
Hetzelfde geldt voor eten voor de televisie. Iedereen weet dat dit niet goed is. Je moet je concentreren op je eten en bewust zijn van je eten. Als ik echter alleen ben, vind ik het saai om met mijn bord voor mijn neus te zitten en alleen te eten. Dan eet ik snel, zodat ik verder kan met iets anders. Voor mij heeft dit dus niet het gewenste effect. Wanneer ik nu alleen eet, eet ik wèl voor de televisie en probeer ik me toch te concentreren op wat ik eet.
Met deze voorbeelden wil ik duidelijk maken dat het programma aan ieders wensen aangepast kan worden. Het gaat erom wat het beste bij iemand past.


Mijn achtergrond

Nog steeds ben ik me aan het ontwikkelen op het gebied van voeding, dieet en eetstoornissen. In mijn werk heb ik veel te maken (gehad) met meiden met eetproblemen, maar ook eetstoornissen. En in dit werk werd veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering op het gebied van eetstoornissen en de behandeling hiervan. Deze problemen hebben alles te maken met zelfbeeld, eigenwaarde en zelfvertrouwen. Dit is een belangrijk onderdeel van de training.

Tijdens het ontwikkelen van deze training heb ik veel hulp gehad van vrienden die op verschillende gebieden werkzaam zijn (diëtisten, fysiotherapeuten en maatschappelijk werkers). Hierbij mijn dank aan alle mensen die deze training mogelijk hebben gemaakt.

 

Reacties cursisten:

"Je hebt snel de kern van iets te pakken en vraagt goed en gericht door"

"Met je enthousiasme en diepgang heb je me weten te prikkelen en tot nieuwe inzichten gebracht, dank daarvoor!"

"Angele, je bent een heerlijk mens. Je begeleid het op een zodanige manier dat iedereen zijn/haar ruimte kan nemen. En waar nodig een heldere opmerking of feedback".

"Heerlijk mens, dankzij jouw weg heb ik deze bijzondere ervaringen mogen ervaring. Ga door met wat je doet en veel dank".

"Erg veel van je geleerd"

"Blijf je visie uitdragen met je enthousiasme, dat helpt écht!"

"Je laat mensen in hun waarde, straalt warmte en oprechte interesse uit'

"Frisse blik en krachtig, kwetsbaar en daardoor supersterk"

"Rechtdoor zee, doelgericht, humor".

"Doortastend, betrokken, ontspannen, gezellig, eerlijk en open"

"Je inspireert en leert alles van een positieve kant te benaderen"

" Ik vind dat je het geven van webinars heel goed doet. Je bent helder, deskundig én je houdt je aan het schema"

 

 

 

     
     
Contact     Algemene Voorwaarden     Garantie     Privacy     Zoeken     Links