10 Tips om je stofwisseling te versnellen

Je stofwisseling is een belangrijke factor wanneer je wilt afvallen. Het is namelijk van belang dat deze snel genoeg draait, zodat je lichaam calorieën kan omzetten in energie in plaats van opslaat als vet.

Je stofwisseling versnellen heb je grotendeels zelf in de hand. Met de methodes in dit artikel kan jij ervoor zorgen dat jouw metabolisme wordt verhoogd, waardoor je sneller vet zal verbranden.

1. Eet vaak
Wanneer je over de hele dag kleine porties eet, zal je stofwisseling continue bezig blijven. Je lichaam blijft hierdoor goed op gang en zal dus energie verbranden. Eet dus 5 of 6 keer per dag.

2. Eet voeding met hoge thermische waarde
Vooral producten met veel suikers hebben een lage thermische waarde en zijn daardoor makkelijk te verteren door het lichaam. Het kost je lichaam dus weinig energie. Groente, maar ook voeding met veel vezels of eiwitten hebben een hoge thermische waarde. Je lichaam heeft meer moeite om deze voeding te verteren, dus zal daardoor je stofwisseling versnellen.

3. Eet genoeg calorieën
Een man heeft per dag gemiddeld 2500 calorieën nodig en vrouw gemiddeld 2000 calorieën. Probeer niet minder dan 80% van je dagelijkse toegestane calorieën te eten. Zo voorkom je dat je lichaam zuiniger wordt met energie en vet gaat opslaan.

4. Sla het ontbijt niet over
Je stofwisseling zal nog moeten opstarten, net zoals de rest van je lichaam. Dit doe je door zo snel mogelijk te ontbijten. Als je het lastig vind om ‘s ochtends te eten, probeer dan toch iets te vinden wat jij lekker vindt zolang dit maar rijk is aan eiwitten of vezels.

5. Drink veel water
Je stofwisseling werkt 3% sneller, waardoor je meer vet verbrand.

6. Minder alcohol
Het vermogen van je lichaam om vet te verbranden wordt door alcohol onderdrukt.

7. Kruid je eten
Peper zorgt ervoor dat je metabolisme iets versnelt. Rode en groene chilipepers verhogen de stofwissling met ongeveer 20 procent gedurende een half uur na de maaltijd.

8. Beweeg genoeg
Wanneer je beweegt krijg je eerder trek. Je zal dus al automatisch meer gaan eten, wat ervoor zorgt dat je stofwisseling sneller gaat werken.

9. Bouw spiermassa op
Spieren hebben constant energie nodig, ook in de ruststand. Wanneer je meer spiermassa opbouwt, zal je lichaam steeds meer energie nodig hebben. Daardoor zal je stofwisseling versnellen.

10. Slaap voldoende
Bij te weinig slaap wordt de manier waarop het lichaam koolhydraten verbrandt aangetast, wat kan leiden tot glucose intolerantie, meer trek en een minder snelle stofwisseling.

11. Vermijd te warme omgevingen
Natuurlijk is een te koude omgeving niet gezond, maar vaak kan de kachel wel één of twee graden lager. Bij een koude omgeving moet het lichaam harder werken om op temperatuur te blijven. Daardoor zal de stofwisseling versnellen.

Bron: echtgezondafvallen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *